Kevelaer historie

Naar Kevelaer
kevelaer-1Vanaf 1979 gaat elk jaar in het laatste weekend van juni een groep van ongeveer 20 (soms méér!) Z.U.Th.-leden en sympathisanten, te voet naar het Duitse Maria-oord Kevelaer: een tocht van twee keer 55 kilometer. (plus overnachting) Het is voor de stoere lopers een ideale vierdaagse-training en tegelijk een bedevaart om bij het genadebeeld van Maria daarvoor succes af te smeken. Willy Rooijackers was de initiatiefnemer en tot aan zijn plotselinge overlijden in 2005 de grote organisator. De tocht begint op zaterdag om 04.00 uur in de vroege morgen bij het clubhuis aan de Churchilllaan en eindigt bijna elf uren later bij het hotel in Kevelaer. De route voert langs de rustigste wegen en paden via Rips, Westerbeek, Stevensbeek, naar het pontje van Vierlingsbeek, waar de Maas overgestoken wordt richting Bergen; via Ayen en Well, bij de bekende “HUT”, inmiddels door alle lopers “DE HUT VAN Z.U.Th.” genoemd. Langs de enorme Duitse zandafgravingen wordt het einddoel bereikt.

De lopers krijgen ondersteuning van twee verzorgers, die op de fiets volgen en voor de inwendige mens zorgen. De persoonlijke bagage voor de overnachting wordt door vrijwilligers per auto en aanhanger weggebracht. Ook bij de rustpauzes zorgen zij voor de wandelaars.

kevelaer-2In vroeger jaren bezochten de wandelaars om 18.30 uur de H. Mis in de Basiliek; tegenwoordig wordt een korte (eigen) gebedsdienst in de kapel gehouden, voorgegaan door Diny Kusters. Natuurlijk wordt ook de speciale processie-kaars van Z.U.Th. ontstoken. Dan gaat men met zeer gezonde eetlust aan tafel in het hotel, waarna al snel het bedje lokt, om de vermoeide ‘onderdanen’ ter ruste te leggen. Na het vroege ontbijt op zondagmorgen begint de groep aan de terugtocht, onderweg wacht hen de traditionele soep met stokbrood, en verderop de zelf gebakken wafels met koffie of fris, aangeboden door het oudercomité, tegenwoordig de commissie oudere leden.

Bij het pontje van Vierlingsbeek – Bergen kunnen andere wandelliefhebbers aansluiten, om samen met de ‘bedevaartgangers’ naar Gemert terug te lopen. De laatste stop is op de hoek van de Rooihoefsedijk, waar wordt verzameld, om trots met het aangeboden bloemetje de resterende kilometer van de 110 (!!) naar het clubhuis af te leggen. Hier is nog even een gezellig samenzijn, maar dan gaat iedereen moe – maar heel voldaan – graag op huis aan. In latere jaren is ook de FIETSTOCHT NAAR KEVELAER opgezet voor de oudere leden en minder getrainde lopers. Natuurlijk hoort daar óók de gezellige hotelovernachting bij en de verzorging onderweg.