Vierdaagse historie

vierdaagse-1De Nijmeegse Vierdaagse
Een wandelclub verdient pas écht die naam als wordt deelgenomen aan hét grote jaarlijkse wandelfeest: de VIERDAAGSE. Die van Nijmegen wordt georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Bond Voor Lichamelijke Opvoeding (KNBLO), de ‘concurrent’ van de Nederlandse Wandelsport Bond (NWB) waarvan Z.U.Th. lid is. De NWB organiseert de – veel minder massale – VIERDAAGSE VAN APELDOORN, maar Z.U.Th. blijft tot op heden met heel veel plezier deelnemen aan die van Nijmegen, zoals hierna door leden en oud-leden wordt duidelijk gemaakt. In 1960 lopen voor de eerste keer vier leden van Z.U.Th. de VIERDAAGSE VAN NIJMEGEN: oprichter Gerard Ruijssenaars, die als beroeps militair van de Koninklijke Luchtmacht deelneemt, en Gerard van de Ven en Jan en Marianne van de Kam. (in een groepje met drie andere sportievelingen, waarmee ze al die voorgaande maanden hadden getraind.) De eerste echte huldiging vindt plaats in 1961, wanneer vijf wandelaars van ZUTH – natuurlijk mét gladiolen – in Gemert worden binnengehaald en door het bestuur op feestelijke wijze één voor één worden thuis gebracht. Het zijn: Gerard Ruijssenaars, Jo Hendriks, Franka Gruyters, Jan Dennemans en Martien Meijer, die samen met Marianne en Wim van de Kam de VIERDAAGSE uitlopen.

Kosthuis in het Waterkwartier De eerste jaren zoeken de vierdaagse lopers zélf een logeeradres bij particulieren in de stad, die soms hele verdiepingen ter beschikking stellen en dan zelf elders slapen. Uitgezonderd de huisvrouw natuurlijk, die voor de hele groep de maaltijden verzorgt en de enorme ravage, die de lopers op hun kamer maken, enigszins binnen de perken probeert te vierdaagse-2houden. Vanaf 1966 kan de steeds groeiende groep vierdaagse wandelaars van Z.U.Th. beschikken over een gemeenschapshuis in het ‘Waterkwartier’, slechts 15 minuten fietsen vanaf het startpunt. Dankzij de goede contacten die de toenmalig geestelijk adviseur, Pastoor Van de Broek (1921 – 1982), uit zijn Nijmeegse periode als kapelaan, heeft overgehouden met het sympathieke beheerders echtpaar Jo Holland (1930 – 1999) en zijn vrouw Rini, is het gemeenschapshuis de hele week beschikbaar voor de
jongens en meisjes van Z.U.Th..

Tot op heden vertrekt elk jaar op zaterdag vóór de VIERDAAGSE een vrachtwagen met allerlei keukenmateriaal van Z.U.Th. proviand, persoonlijke bagage en lucht- of veldbedden plus de fietsen van de deelnemers naar Nijmegen om het gemeenschapshuis als logeerruimte in te richten.

Ook voor de VIERDAAGSE heeft toenmalig voorzitter Jan Engels, een organisatieschema uitgewerkt, waarin aandacht is voor alle details: van de inhoud van de E.H.B.O.-tassen tot aan de voorraad T-shirts in elke maat toe. In 1979 wordt hij speciaal gehuldigd, wanneer hij voor de dertigste keer optreedt als algemeen leider van de vierdaagse deelname van Z.U.Th. De voorbereidingen voor hét hoogtepunt van het wandeljaar beginnen al in januari, wanneer de contacten moeten worden gelegd met vierdaagse-3de beheerder van het gemeenschapshuis in Nijmegen en de trainingen gaan beginnen. Er wordt deelgenomen op drie afstanden: 30, 40, 50 km. zowel in groepsverband als individueel. Behalve de eigen leden, kunnen ook wandelaars buiten Z.U.Th. aansluiten bij de Gemertse deelname aan de VIERDAAGSE.

Op zaterdag vóór de VIERDAAGSE brengen alle deelnemers hun persoonlijke bagage en fiets naar het clubhuis; vandaar vertrekken twee vrachtauto’s om alles voor keuken, douchen en slapen naar Nijmegen te transporteren. Daar gaan vrijwilligers, de ‘kwartiermakers’, zoals dat zo mooi heet, alles in orde brengen.

Maandag voor de VIERDAAGSE vertrekken de deelnemers met autobus of particulier vervoer naar het gemeenschapshuis. Daar maken ze hun slaapplaats in orde; de groepsleiders en de individuele lopers gaan zich aanmelden bij het startbureau. ’s Avonds zo mogelijk deelname aan de vlaggenparade in het STADION. In 2005 nam voor de laatste maal een groepje van 6 jeugdleden (12 – 16 jaar) deel aan de Vierdaagse op de 30 km. Thans neemt Z.U.Th. deel met individuele wandelaars van binnen en buiten de vereniging.

De dinsdag tot en met vrijdag beginnen erg vroeg: vanaf kwart over drie moeten de eerste wandelaars al uit de veren. Na elke marsdag is er voorgeschreven douche, voetverzorging en rust. Op 5 meegebrachte gasbranders bereiden de koks de warme maaltijd, daarna is er tijd voor ontspanning tot de bedtijd om 22.30 uur. Op woensdag is de zogenaamde “ouderavond”, met vierdaagse-4voordracht, muziek en zang door de deelnemers. In plaats van het grote “BLARENBAL” dat in Nijmegen op vrijdagavond wordt gehouden, vindt voor de Gemertse deelnemers een extra feestelijk diner, een loterij en huldiging van jubilarissen plaats in het Nijmeegse onderkomen.

Na het opruimen, inpakken en schoonmaken op zaterdagochtend, reizen alle deelnemers naar Gemert, om gezamenlijk een grandioze huldiging te ondergaan. ’s Avonds is er het eigen ‘blarenbal’ van Z.U.Th. met heel veel mooie herinneringen aan wéér een fantastische VIERDAAGSEWEEK. Een prachtige beloning voor de vele weken van trainen, want voor de individuele lopers moeten minimaal 200 kilometer in het wandelboekje bijgetekend zijn.

Vierdaagse lied
Wij lopen de Vierdaagse mee, vol levenslust en moed.
Als goede lopers blijven wij altijd op “goede voet”.
Want wij zijn één voor allen en allen zijn wij één.
Zo willen wij door Nederland en door het leven heen (2x)
Natuur gaf ons een motor mee van ’t allerbeste merk;
Gaf ons een hart, een longenpaar, gezond, gaaf, goed en sterk;
En een paar flinke benen, een groot geluk op aard;
Wie die niet leert gebruiken, is niet zo’n motor waard.(2x)